Jag fick frågan idag ”Hur gör man för att hålla i ett
storytellingarbete under lång tid?”

Det första du bör vara medveten om är att storytelling tar
tid. Finns den insikten med från början så är det lättare att hålla i, ungefär
som att du inte bygger en bra kondition på två veckor, eller kan sluta träna
när du väl nått din önskade kondition efter ett halvår. Med ett långsiktigt och
konsekvent arbete så blir storytelling så småningom en självklar och automatisk
del i verksamheten.

Det andra är att hela tiden hålla ögon och öron öppna för
stories, händelser och anekdoter runt om kring dig och se att det finns ett
värde i de små vardagliga ögonblicken. Alla stories behöver inte vara
världsomvälvande eller makalöst unika. Dela med dig av vardagen på jobbet för
dessa små stories bygger relationer och igenkänning. Självklart måste dessa
stories varvas med mer intresseväckande berättelser som är unika för din
verksamhet, men förakta inte vardagen. Samla dessa stories och sprid ut dem i
de kanaler du valt.

För ett större företag eller en organisation är det tredje
att se till att involvera så många medarbetare som möjligt. Ju fler som förstår
värdet desto enklare blir det, spännande stories från olika håll i verksamheten
kommer fram och de ansvarigas jobb blir mer att se till att dessa stories
sprids vidare.

För mindre företag eller soloföretag kan det vara lite
tuffare att hålla i strategin över längre tid. Ett tips är att ta hjälp av ett
nätverk och bolla sina stories där. Ett annat är att helt enkelt planera. Samla
på dig stories och gör regelbundna utskick via inlägg på FB, Twitter eller i
ditt nyhetsbrev. Och glöm inte att du förmodligen berättar stories från din
verksamhet oftare än du tror – i personliga möten med kunder, samarbetspartners
och intressenter.

Att jobba med storytelling kan verkligen jämföras med att
träna sin kropp. Det är något du bör göra flera gånger i veckan, du kan inte
nöja dig med att du en gång i tiden haft bra kondition utan måste hela tiden
träna vidare, göra förändringar i träningen eftersom kroppen vänjer sig vid
övningar och belastning.

Stories finns hela tiden runt om kring dig, samla de nya och
sprid ut dem. Nöj dig inte med att berätta bakgrundsstoryn – visa vad som
händer här och nu och glöm inte att berätta om visionen framåt.